Udostępnij Udostępnij Udostępnij Udostępnij Print

Pomyślmy o ogniwach paliwowych

-- sobota, 06 luty 2010

Leciutkie i odporne na wysokie temperatury ogniwa paliwowe okazują się potencjalnym źródłem energii dla komercyjnego transportu lotniczego.

Czego dotyczyć będzie następna rewolucja w konstrukcji samolotów? Być może napędu wodorowego?


     
Zastosowanie ciekłego wodoru umożliwi stworzenie samolotu, który będzie w stanie wykonywać te same misje, co obecne samoloty, ale przy mniejszym zużyciu energii, mniejszym zużyciu zasobów naturalnych, mniejszym oddziaływaniu na środowisko i z tym samym lub większym bezpieczeństwem – twierdzi Daviod C. Maniaci, który badał tę sprawę dla Wydziału Techniki Lotniczej i Kosmonautycznej Uniwersytetu Penn State.
     
Inżynierowie z firmy Boeing oświadczyli, że produkowany przy użyciu energii jądrowej lub słonecznej wodór mógłby na długo zostać paliwem lotniczym, a Boeing w istocie przeprowadził próby z małym samolotem załogowym już dwa lata temu.
     
Podjęcie produkcji wodoru z akceptowalnego ze względu na ochronę środowiska źródła uważa się za zupełnie oczywiste, jak wcześniej donosiła gazeta Daily News. Wymaga to jednak rozwiązania istotnych problemów konstrukcyjnych. Wodór ma wysoką gęstość energii na jednostkę masy, ale niską gęstość energii na jednostkę objętości w porównaniu z obecnie używanymi paliwami odrzutowymi. Do przechowywania wodoru potrzebne będą wysokociśnieniowe pojemniki. Zapewne paliwo trzeba będzie przechowywać w kadłubie, a nie w skrzydłach, co stanowi dodatkową trudność.

Termoodporny polimer
Jednakże nowe prace nad chłodzonymi powietrzem membranami ogniw paliwowych z termoodpornego polimeru polibenzimidazolu wydają się obiecujące. W istocie membrany te mogą być zastosowane w przyszłym Airbusie A320 do wytwarzania elektryczności do zastosowań pokładowych.
     
Technologie tę demonstruje się w Niemczech, gdzie w porcie lotniczym w Hamburgu odbył lot próbny Antares DLR-H2, pierwszy na świecie pilotowany samolot zdolny do startu przy użyciu wyłącznie energii z ogniw paliwowych. Samolot został skonstruowany w Niemieckim Ośrodku Techniki Lotniczej i Konsmonautycznej (Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt; DLR).
     
Z technicznego punktu widzenia jest to szybowiec z napędem. Nie emituje dwutlenku węgla i wytwarza mniej hałasu niż porównywalne samoloty.
     
Antares DLR-H2 napędzany jest bezpośrednio przez ultra sprawne ogniwo paliwowe wykorzystujące technologię membranową opracowaną przez BASF. Poprawiliśmy osiągi i sprawność tego ogniwa paliwowego w takiej mierze, że korzystając z niego może teraz wystartować pilotowany samolot – twierdzi prezes DLR Johann-Dietrich Wörner. Możemy więc zademonstrować rzeczywisty potencjał tej technologii, także, a może zwłaszcza, dla zastosowań w sektorze lotniczym.
     
Wodór przekształca się w energię elektryczną drogą bezpośredniej reakcji elektrochemicznej z tlenem w otaczającym powietrzu, bez spalania. Jedynym produktem ubocznym jest woda. W zespole elektrody membranowej, zwanej MEA, energia chemiczna generowana przez tę reakcję pomiędzy tlenem a wodorem przekształcana jest bezpośrednio na elektryczność i ciepło.


Przeczytaj także

 

Zobacz także

  •   Wydarzenia  
  •   Katalog  

Wydarzenia

ITM Polska 2019 Innowacje-Technologie-Maszyny
2019-06-04 - 2019-06-07
Miejsce: Poznań
Konferencja SAFETY 2019
2019-10-24 - 2019-10-24
Miejsce: Wrocław
WARSAW INDUSTRY WEEK 2019
2019-11-13 - 2019-11-15
Miejsce: PTAK WARSAW EXPO

Katalog

DPS Software
DPS Software
Postępu 6
02-676 Warszawa
tel. 22 339 64 00

OMNI3D Sp. z o.o.
OMNI3D Sp. z o.o.
ul. Garbary 64
61-758 Poznań
tel. +48 61 666 12 34

zobacz wszystkie



O nas   |   Reklama   |   Mapa strony   |   Kontakt   |   Polecane strony   |   RSS   |   Partnerzy   |   
Copyright © 2003-2019 Trade Media International
zobacz nasze pozostałe strony
Trade Media International Inżynieria & Utrzymanie Ruchu Control Engineering Polska MSI Polska Inteligentny Budynek Design News Polska Almanach Produkcji w Polsce