Udostępnij Udostępnij Udostępnij Udostępnij Print

Najpierw nadejdą samochody na wodór

-- czwartek, 07 maj 2009

W drugiej kolejności pojawi się infrastruktura uzupełniania paliwa

Wózki widłowe, autobusy, ciągniki lotniskowe i automatyczne pojazdy magazynowe wykorzystują wodór już od lat. W rzeczywistości gigant gazu przemysłowego Air Products and Chemicals zaczął tankować wodór do autobusów w 1993 r. i od długiego czasu służy on posiadaczom pojazdów: od skuterów po łodzie podwodne.

Obecnie cała uwaga skupia się na samochodach napędzanych wodorem. Niewesołe perspektywy dotyczące taniej energii sprawiły, że na producentów samochodów wywierany jest duży nacisk, by opracowali pojazdy napędzane czystymi, wygodnymi w eksploatacji paliwami. Wodór jest mocnym zawodnikiem w tym wyścigu. Podczas gdy przedsiębiorstwa energetyczne nie przewidują powstania dla tych pojazdów realnego rynku co najmniej do 2015 r., producenci pojazdów napędzanych wodorem chcą rozpocząć ich sprzedaż, kiedy tylko usunięte zostaną możliwe do pokonania przeszkody techniczne i ekonomiczne. W końcu Henry Ford zaczął sprzedawać automobile na kilka lat przed zbudowaniem pierwszej stacji paliw w St. Louis w roku 1905.

Taki samochód wzbudzi w ludziach zainteresowanie, a to z kolei przyspieszy budowę stacji tankowania wodoru. Trudno zrobić interes na sprzedaży samochodów napędzanych wodorem, jeśli nie ma na nie popytu. Wszystko zależy od ilości – twierdzi Catherine Dunwoody, dyrektor wykonawczy California Fuel Cell Partnership (CFCP), grupy wsparcia. Bardzo ważne jest, by klienci zdobyli pozytywne doświadczenia i mogli wygodnie tankować pojazdy. Jak na razie, producenci pojazdów budują niewielkie parki aut przeznaczone do wypożyczania lub wynajmowania pionierskim klientom, osobowościom medialnym, czy osobom znanym.

Pojazdy FCV, podobnie jak Chevy Equinox, Honda Clarity, Hyundai Tuscon, czy Hydrogen 7 firmy BMW, znajdują się wśród ok. 45 samochodów zbudowanych do chwili obecnej. Pomimo głosów klientów domagających się tańszych i bardziej czystych alternatyw benzyny, wprowadzenie całkowicie nowej technologii potrwa lata, jeśli nie dziesięciolecia potrzebne do pokonania ogromnych technicznych i ekonomicznych przeszkód.

Przedsiębiorstwa samochodowe inwestują w to znaczne sumy pieniędzy, ale nadal nie zaangażowały się w temat w pełni, ani nawet nie uważam, że powinny – stwierdza David Greene, pierwszy autor wyczerpującej analizy zatytułowanej „Transition to Hydrogen FCVs & the Potential Hydrogen Energy Infrastructure” (Przejście na FCV napędzane wodorem i potencjalne wymagania związane z infrastrukturą energii wodorowej), wydanej w marcu. Raport podaje trzy scenariusze rynkowe (patrz tabela) obejmujące lata 2012 – 25 i zakładające, że wszystkie cele odnośnie kosztów i technologii wytyczone przez Departament Energii zostaną spełnione w odpowiednim czasie, co na razie nie ma miejsca.


Przeczytaj także

 

Zobacz także

  •   Wydarzenia  
  •   Katalog  

Wydarzenia

Katalog

CAD-Project
CAD-Project
Stefana Czarnieckiego 35/9
53-626 Wrocław
tel. 717223347

zobacz wszystkie



O nas   |   Reklama   |   Mapa strony   |   Kontakt   |   Polecane strony   |   RSS   |   Partnerzy   |   
Copyright © 2003-2017 Trade Media International
zobacz nasze pozostałe strony
Trade Media International Inżynieria & Utrzymanie Ruchu Control Engineering Polska MSI Polska Inteligentny Budynek Design News Polska Almanach Produkcji w Polsce