Udostępnij Udostępnij Udostępnij Udostępnij Print

MARNOTRAWSTWO w przemyśle

-- piątek, 28 listopad 2008

W toczącej się obecnie krajowej debacie na temat niezależności energetycznej, paliwa stanowiące alternatywę dla paliw kopalnych budzą największe zainteresowanie i przyciągają największe inwestycje. Tymczasem wysiłki mające na celu oszczędność energii pozostają niezauważone.

A szkoda. Oszczędność energii może nie być tak ekscytująca, jak samochody napędzane wodorem, czy nowoczesne wiatraki, ale może zapewnić natychmiastową pomoc w kwestii rosnących w zastraszającym tempie cen energii i może zredukować zużycie paliw kopalnych. A jednym z miejsc, w których oszczędność energii może wyrobić sobie znacznie silniejszą pozycję, niż miało to miejsce do tej pory, są północnoamerykańskie hale przemysłowe, wypełnione po brzegi niewydajnymi maszynami produkcyjnymi, pompami, sprężarkami, wentylatorami i przenośnikami. Wykorzystywanych jest wiele bubli – stwierdza John Malinowski, kierownik produkcji silników prądu stałego / przemiennego w firmie Baldor.

Poprawienie sprawności systemów napędzanych silnikami mogłoby mieć olbrzymi wpływ na zużycie energii w kraju. Według Paula Scheihinga, kierownika technologii przemysłowej działu ds. Efektywności Energetycznej i Energii Odnawialnej (EERE) w amerykańskim Departamencie Energii, procesy napędzane silnikami nie pochłaniają większości energii przemysłowej. Jakieś dwie-trzecie energii przemysłowej zużywane jest w procesach termicznych? – twierdzi Scheihing.

Jednak systemy silników przemysłowych zużywają olbrzymią ilość energii. W 1994 roku, z którego pochodzą ostatnie dane EERE, systemy napędzane silnikami elektrycznymi zużywały 23 procent całkowitej elektryczności sprzedanej w Stanach Zjednoczonych, co zdecydowanie stanowi największą pojedynczą kategorię użytkowników końcowych energii. Od tego czasu ten udział procentowy prawdopodobnie nie zmienił się w znaczący sposób – dodaje Scheihing.

Dostawcy, w ramach zabiegów mających poprawić sprawność silników, ulepszali konstrukcje swoich silników. Baldor, na przykład, przedstawił konstrukcję hybrydową, która uwzględnia magnesy stałe w wirniku silnika indukcyjnego.

Do redukcji zużycia energii przez systemy napędzane silnikami przyczynić się mogą różne technologie. Wśród nich znajdują się bardziej sprawne silniki elektryczne i układy przenoszenia napędu, jak również zastosowanie napędów bezstopniowych oraz tam, gdzie jest to możliwe, wykorzystanie odnawialnych źródeł energii. Wszystkie te technologie są już w pełni rozwinięte, dobrze zrozumiane przez inżynierów i opłacalne w porównaniu z kosztem kompletnej maszyny, czy systemu.


Przeczytaj także

 

Zobacz także

  •   Wydarzenia  
  •   Katalog  

Wydarzenia

FARO 3D Conference 2017
2017-04-27 - 2017-04-28
Miejsce: Stuttgart, Niemcy

Katalog

CS-Lab s.c.
CS-Lab s.c.
Wojska Polskiego 65a
85-825 Bydgoszcz
tel. 52 374 74 34

Prodart
Prodart
Bociana 22
31-231 Kraków
tel. 12 6145210

CAD-Project
CAD-Project
Stefana Czarnieckiego 35/9
53-626 Wrocław
tel. 717223347

zobacz wszystkie



O nas   |   Reklama   |   Mapa strony   |   Kontakt   |   Polecane strony   |   RSS   |   Partnerzy   |   
Copyright © 2003-2017 Trade Media International
zobacz nasze pozostałe strony
Trade Media International Inżynieria & Utrzymanie Ruchu Control Engineering Polska MSI Polska Inteligentny Budynek Design News Polska Almanach Produkcji w Polsce