Udostępnij Udostępnij Udostępnij Udostępnij Print

Małe i wytrzymałe innowacje

-- czwartek, 07 maj 2009

Włókna i nanorurki węglowe znacznie polepszają parametry

W ciągu nadchodzących pięciu lat spodziewane są niezwykłe postępy w technologiach materiałowych i montażowych, ponieważ inżynierowie wkładają coraz więcej wysiłku w zmniejszenie wagi, miniaturyzowanie i udoskonalanie parametrów komponentów.

Jednym z laureatów w konkursie SPE Automotive Design jest maska wykonana z kompozytów węglowych.

Jeden z najpoważniejszych postępów oparty będzie na stosowaniu tworzyw sztucznie zbrojonych włóknami węglowymi (ang. carbon fiber reinforced plastics, w skr. CFRP) w motoryzacji. Odniosły one już spektakularny sukces w rewolucjonizowaniu projektów samolotowych. Trzy podzespoły z CFRP zostały uznane za finalistów w Konkursie na Innowacje, które wykazywały potencjał rozwojowy dla nowoczesnego, lecz drogiego materiału. Konkurs ten zorganizowany był przez Society of Plastics Engineers w roku 2008 i rozstrzygnięty 20 listopada w Detroit.

 

  • Regulowany tylny błotnik w Chrysler LLC Viper ACR w 2008 wykorzystuje żywicę wzmocnioną włóknami węglowymi zamiast formowania materiału termoplastycznego z wydmuchem. Jedną z korzyści jest zmniejszenie wagi z 5,45 do 2,7 kg. Oprzyrządowanie części kompozytowej jest tańsze o 100 000 dolarów niż oprzyrządowanie konieczne do procesu formowania z wydmuchem. Jednakże największa korzyść to 409 kg “siły nacisku”, która umożliwia stabilizację Vipera przy prędkości 322 km/h. Włókna węglowe to jedyny materiał, który umożliwiał zapewnienie wysokiej wytrzymałości na siły nacisku, bez konieczności znacznego zwiększenia wagi - twierdzi Gary Lownsdale, kierownik inżynieryjny w firmie Plasan Carbon Composites w Bennington, VT.
  • CFRP zastępuje formowane tworzywo w postaci arkuszy (sheet molding compound - SMC) w masce samochodu Corvette ZR1 z roku 2008, zmniejszając wagę o połowę, z 10,9 do 5,45 kg. Plasan Carbon Composites, firma specjalizująca się w formowaniu, zastosowała lekkie, tanie oprzyrządowanie, oszczędzając dzięki temu 1 milion dolarów. Jednakże znacznie wyższy jest koszt jednostkowy części.
  • Innym zastosowaniem w Corvette ZR1 jest zestaw dachowy o widocznym splocie. Waga została zmniejszona o 30 procent dzięki zastąpieniu termo formowanego komponentu ABS z wielowęglanu. Zastosowanie przezroczystej powłoki stabilizowanej przed UV zapobiega żółknieniu pod wpływem czasu.


Przeczytaj także

 

Zobacz także

  •   Wydarzenia  
  •   Katalog  

Wydarzenia

Konferencja SAFETY 2019
2019-10-24 - 2019-10-24
Miejsce: Wrocław
WARSAW INDUSTRY WEEK 2019
2019-11-13 - 2019-11-15
Miejsce: PTAK WARSAW EXPO

Katalog

DPS Software
DPS Software
Postępu 6
02-676 Warszawa
tel. 22 339 64 00

OMNI3D Sp. z o.o.
OMNI3D Sp. z o.o.
ul. Garbary 64
61-758 Poznań
tel. +48 61 666 12 34

zobacz wszystkie



O nas   |   Reklama   |   Mapa strony   |   Kontakt   |   Polecane strony   |   RSS   |   Partnerzy   |   
Copyright © 2003-2019 Trade Media International
zobacz nasze pozostałe strony
Trade Media International Inżynieria & Utrzymanie Ruchu Control Engineering Polska MSI Polska Inteligentny Budynek Design News Polska Almanach Produkcji w Polsce