Udostępnij Udostępnij Udostępnij Udostępnij Print

Drewno: nowy materiał KONSTRUKCYJNY

-- piątek, 28 listopad 2008

Czy ktokolwiek jeszcze pamięta „drewniane auta” — wczesne samochody kombi, w których tylna część konstrukcji nadwozia była wykonana z drewna? Do lat 60-tych, po kilku niezbyt udanych próbach zastąpienia drewna plastikiem, praktycznie wyszły z użycia.

Teraz mogą powrócić. Coraz wyższe ceny węglowodorów w połączeniu z rosnącym zainteresowaniem konstrukcjami ekologicznymi powodują, iż powraca zainteresowanie drewnem i drewnopodobnymi roślinami jako materiałami konstrukcyjnymi. Kilku europejskich producentów sprzętu oryginalnego wykorzystuje formowane kompozyty drewniane jako elementy wykończenia wnętrza. Obecnie kompozyty drewniane wykorzystywane są przez dwóch północnoamerykańskich producentów zabawek.

Zastosowanie drewnianych kompozytów termoplastycznych jest już stosowane powszechnie w materiałach pokryć i ogrodzeń. Według dostawców, nowe odkrycia umożliwiają solidne formowanie wtryskowe materiałów. Możliwe jest wykonywanie wypełnień zawierających 60 procent drewna, w których pozostałą część stanowią tworzywa sztuczne, takie jak polietylen, polipropylen, kopolimery ABS, polistyren i termoplastyczne elastomery olefinowe (TPO).

„Drewnem” mogą być odpady drzewne, łupiny ryżu, odpady z włókien palmowych, czy len. Na odpady drzewne składać się może sosna, klon albo dąb.

Nowy samochód koncepcyjny firmy Toyota, zaprezentowany w tym roku (model 1/X) obejmuje elementy wytworzone z bioplastiku uzyskanego z roślin kenaf (hibiscus) i ramia. Rezultatem jest dach o poprawionej izolacji cieplnej, mniejsza emisja dwutlenku węgla, większa ilość światła przedostająca się do kabiny i mniejszy hałas – podaje komunikat firmy Toyota. Ramia to włóknista roślina rosnąca we wschodniej Azji. Kenaf z kolei wykorzystywany był jako wzmocnienie w plastikach od ponad 12 lat.

Z technicznego punktu widzenia uważa się, że kompozyty drewna i plastiku pozwalają uzyskać produkt końcowy o dużej sztywności konstrukcyjnej, naturalnym wykończeniu, miłym zapachu i możliwości sprzedaży na rynku. Kandydatami do zastosowania tego kompozytu są elementy o grubych ściankach oraz elementy, w przypadku których sztywność i trwałość wymiarowa stanowi zaletę. Kompozyty drewna i plastiku są jednak mniej odporne na rozbicie, niż wiele z formowanych wtryskowo plastików, a także nie tolerują zbyt mocnych uderzeń. Większa zawartość plastiku poprawia odporność na uderzenia.


Przeczytaj także

 

Zobacz także

  •   Wydarzenia  
  •   Katalog  

Wydarzenia

Katalog

CAD-Project
CAD-Project
Stefana Czarnieckiego 35/9
53-626 Wrocław
tel. 717223347

zobacz wszystkie



O nas   |   Reklama   |   Mapa strony   |   Kontakt   |   Polecane strony   |   RSS   |   Partnerzy   |   
Copyright © 2003-2017 Trade Media International
zobacz nasze pozostałe strony
Trade Media International Inżynieria & Utrzymanie Ruchu Control Engineering Polska MSI Polska Inteligentny Budynek Design News Polska Almanach Produkcji w Polsce